Efektívna komunikácia - existuje vôbec?
Komunikácia je nevyhnutnou súčasťou života každého človeka.Poďme sa pozrieť na základné fakty, ktoré žiaci dostávajú o komunikácii na stredných školách už v 1. ročníku:
Komunikácia
-
proces prenášania
informácií od jednej osoby k druhej.
-
proces
odovzdávania a prijímania informácií vo vzájomnom styku medzi ľuďmi.
„Predmetom“ komunikácie sú
informácie
Komunikácia
(z lat. communicare =
dorozumievať sa, oznamovať) - prenos informácie
medzi účastníkmi komunikácie (komunikantmi) v istej komunikačnej situácii (
účastníci komunikácie si navzájom odovzdávajú alebo vymieňajú informácie).
Informácia
(text, rečový prejav)
-
Každá informácia sa odohráva
v komunikačnej situácii, na ktorú sa môžeme pýtať otázkami: - kto?
(autor), čo? (obsah), komu? (adresát), prečo? (cieľ/účel), ako? (štýl), kde?
(prostredie)
Najdokonalejší prostriedok komunikácie
= JAZYK ĽUDÍ.
FUNKCIA A VÝZNAM KOMUNIKÁCIE –
1.
plní
dorozumievaciu (komunikatívnu) funkciu
3.
je
nástrojom poznania reality (poznávacia – kognitívna funkcia)
4.
je
nástrojom na vyjadrenie emócií a vôle (estetická funkcia)
DRUHY KOMUNIKÁCIE:
-
verbálna
(pomocou jazykových prostriedkov) a neverbálna (gestá a mimika)
-
priama
(účastníci sú v priamom kontakte, spätná väzba) a nepriama
(dorozumievajú sa nepriamo, sprostredkovane)
-
bežná
(v súkromnej sfére, využitie nespis.slov) a oficiálna (vo verejnej sfére,
spis. jazyk)
-
monologická
(hovorí len 1 človek, chýba verbálna spätná väzba) a dialogická ( aspoň 2
účastníci, funguje spätná väzba)
PRINCÍPY KOMUNIKÁCIE:
Aby naša komunikácia so známymi
i neznámymi ľuďmi bola úspešná, nestačí len ovládať a správne
používať jazykový kód. Je potrebné rešpektovať isté pravidlá (princípy):
1.
princíp
kooperácie – musíme sa priblížiť úrovni toho, s kým hovoríme
2.
princíp
zdvorilosti – musíme sa vedieť spoločensky správať
3.
princíp
irónie – veľmi citlivo musíme využívať iróniu, ktorá môže oživiť komunikáciu,
ale aj uraziť adresáta
Verbálna komunikácia
-
využíva
slová: - hovorené – ústna
komunikácia
- písané – písomná komunikácia
Ústna komunikácia:
-
rozhovor medzi 2 a viac ľuďmi
-
formálna, neformálna - podľa presne definovaného postupu (protokol) alebo
náhodný priebeh
-
dôležité: voľba slov, voľba skladby viet, príklady alebo vizualizácia +
paralingvistika – zafarbenie hlasu, hlasitosť prejavu, rýchlosť hovoreného
slova
Výhody ústnej
komunikácie:
Priamy kontakt
Overovanie pochopenia počas rozhovoru
Sledovanie neverbálnej k.
Možnosť preformulovať myšlienku
Sledovanie pocitov navzájom
Vzájomné porovnanie názorov a
postojov, povzbudzovanie sa
Porovnávanie názorov
Nevýhody: Nepresnosť vo vyjadrovaní
Náročnosť komunikácie na pamäť
Vynechanie, zabudnutie dôležitej
informácie
Náročnosť na čas
Písomná komunikácia
-
prenos správy / informácie prostredníctvom slov (obrázkov, tabuliek, grafov) s
využitím písomnej formy
Neverbálna komunikácia
- bez
používania slov, tzv. reč tela
- „Skutočná
reč“ – vyjadrovanie emócií, pocitov – ťažko ovládateľná
- Pri
komunikácii na emotívnej úrovni sa až 90 % informácií získava dešifrovaním neverbality a iba 10 %
slovami
- patrí sem: Očný kontakt
Mimika – pohyby očí, úst, tvárového
svalstva
Kinetika – celkové pohyby tela, spôsob
chôdze
Gestikulácia – pohyby rúk
Haptika – dotyky, potľapkávanie,
podanie ruky
Proxemika – vzdialenosť od iných ľudí,
dištančné zóny
Teritorialita – priestor a jeho
obsadenie
Posturika – polohy tela, postoj,
držanie rúk, polohy nôh, spôsob sedenia
Paralingvistika – tempo reči, zafarbenie
hlasu...
Zahŕňa aj
tzv. produkciu – účes, úpravu, oblečenie, písmo, písomný prejav
Najčastejšie chyby pri komunikácii:
- skákanie do reči
- mlčanie (bez pripomienok a prejavov,
že počúvam)
- nesledovanie hovoriaceho partnera,
nedodržiavanie očného kontaktu
Spätná väzba
Zameraná na
zmenu správania v pozitívnom smere
Jasná, konkrétna.
Vyjadruje
jeden z možných uhlov pohľadu
Orientovaná
na budúcnosť
Zameraná na
hľadanie riešenia
Komunikačné prekážky
- vlastnosti odosielateľa (neoverenie pochopenia, nespoľahlivý
zdroj, nevhodne zvolený slovník, vysvetľovanie „zoširoka“...)
- vlastnosti prijímateľa (nesústredenosť, nie aktívne počúvanie...)
(Konfliktné)
vzťahy medzi vlastnosťami odosielateľa a prijímateľa (rozdielne vnímanie,
rozdielne postavenie a moc...)
- faktory prostredia (informačný šum, rušivé elementy
prostredia – hluk, teplota)
Ak ste dokument prečítali až potiaľto, určite ste už sami zistili, že správne a efektívne komunikovať nie je vôbec také jednoduché, ako by sa nám mohlo na začiatku zdať. Musí brať ohľad na množstvo faktorov, ktoré komunikáciu ovplyvňujú. Práve preto existuje množstvo teoretických ale aj skutočne overených metód, ako sa naučiť správne a efektívne komunikovať. Ale čo nám skutočne spôsobuje najväčšie problémy v komunikácie, čo je podľa vás najťažšie, ak chceme pomocou komunikácie efektívne dosiahnuť náš cieľ alebo splniť svoj komunikačný zámer. Napíšte vlastné problémy pri efektívnej komunikácii a pokúsime sa ich spolu v diskusii vyriešiť.
Tento komentár bol odstránený autorom.
OdpovedaťOdstrániť